Rozrząd to mechaniczny system zarządzający pracą silnika.
W jego skład wchodzą:
- Wałek rozrządu — to wałek z krzywkami umieszczony nad poszczególnymi zaworami. Obroty wałka rozrządu powodują popychanie zaworów w kierunku cylindra w regularnym cyklu pracy silnika, co jest jednoznaczne z otwieraniem i zamykaniem zaworów.
- Wał korbowy — zamienia ruch posuwisto-zwrotny tłoków w ruch obrotowy, obracając koło zamachowe silnika oraz wałek rozrządu.
- Pasek rozrządu — zapewniający obroty wałka rozrządu dzięki zębom, napędzającym koło pasowe. Pasek rozrządu z kolei napędzany jest przez wał korbowy znajdujący się w dolnej części silnika.
- Rolki prowadzące — umożliwiające prawidłowy ruch paska rozrządu.
- Rolka napinająca — której zadaniem jest prawidłowe napięcie paska przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.
Pamiętaj!
Pasek rozrządu (zwany również „zębatym”) synchronizuje obroty walu korbowego oraz walka rozrządu. Tym samym koordynuje pracę całego silnika. Osłonięty jest pokrywą zabezpieczającą przed dostaniem się kurzu, oleju bądź innych elementów stałych mogących uszkodzić jego zęby napędowe i tym samym zakłócić prawidłowe obracanie się poszczególnych elementów rozrządu.
Pasek rozrządu zużywa się znacznie szybciej w cyklu miejskim – ze względu na liczne przyspieszenia, niż podczas jazdy poza miastem.
Uwaga!
Kontroluj stan paska rozrządu podczas okresowych przeglądów samochodu. Ta czynność jest wykonywana u nas podczas rocznego przeglądu.
Pamiętaj, że jego zerwanie powoduje natychmiastowe zatarcie się silnika i w konsekwencji narazi Cię na bardzo duże wydatki związane z jego naprawą.