rozrząd

Rozrząd – dlaczego jest taki ważny?

Rozrząd to mechaniczny system zarządzający pracą silnika.

W jego skład wchodzą:

  1. Wałek rozrządu — to wałek z krzywkami umieszczony nad poszczególnymi zaworami. Obroty wałka rozrządu powodują popychanie zaworów w kierunku cylindra w regularnym cyklu pracy silnika, co jest jednoznaczne z otwieraniem i zamykaniem zaworów.
  2. Wał korbowy — zamienia ruch posuwisto-zwrotny tłoków w ruch obrotowy, obracając koło zamachowe silnika oraz wałek rozrządu.
  3. Pasek rozrządu — zapewniający obroty wałka rozrządu dzięki zę­bom, napędzającym koło pasowe. Pasek rozrządu z kolei napędzany jest przez wał korbowy znajdujący się w dolnej części silnika.
  4. Rolki prowadzące — umożli­wiające prawidłowy ruch paska rozrządu.
  5. Rolka napinająca — której za­daniem jest prawidłowe napię­cie paska przy wszystkich pręd­kościach obrotowych silnika.

 

Pamiętaj!
Pasek rozrządu (zwany również „zębatym”) synchronizuje obro­ty walu korbowego oraz walka rozrządu. Tym samym koordynuje pracę całego silnika. Osłonięty jest pokrywą zabezpieczającą przed dostaniem się kurzu, oleju bądź innych elementów stałych mogą­cych uszkodzić jego zęby napędowe i tym samym zakłócić prawi­dłowe obracanie się poszczególnych elementów rozrządu.

Pasek rozrządu zużywa się znacznie szybciej w cyklu miejskim – ze względu na liczne przyspieszenia, niż podczas jazdy poza miastem.

Uwaga!
Kontroluj stan paska rozrządu podczas okresowych przeglądów samochodu. Ta czynność jest wykonywana u nas podczas rocznego przeglądu.

Pamiętaj, że jego zerwanie powo­duje natychmiastowe zatarcie się silnika i w konsekwencji narazi Cię na bardzo duże wydatki związane z jego naprawą.

 

 

rozrząd