W każdym samochodzie znajduje się układ chłodzenia silnika – jest on potrzebny do poradzenia sobie z dużą ilością ciepła wytwarzaną przez silnik podczas pracy. Silnik może być chłodzony zarówno cieczą, jak również powietrzem. Więcej o mechanice samochodowej ogólnie poczytasz tutaj.
Obecnie większość samochodów wyposażona jest w system chłodzenia cieczą, w skład którego wchodzą:
- Chłodnica — będąca głównym elementem układu chłodzenia, w którym następuje proces schładzania cieczy chłodzącej silnik.
- Wentylator chłodnicy — wspomagający proces chłodzenia, szczególnie w czasie wysokich temperatur panujących na zewnątrz bądź postoju samochodu z włączonym silnikiem.
- Pompa wody — odpowiedzialna za doprowadzenie chłodziwa do odpowiednich miejsc silnika.
- Płyn chłodzący — którego zadaniem jest przejmowanie ciepła z pracującego silnika i usuwanie go na zewnątrz. Ponadto zadaniem płynu chłodzącego jest zabezpieczenie silnika przed zamarznięciem zimą oraz przed korozją układu chłodzenia.
Częste usterki w układzie chłodzenia:
- Nieszczelność przewodów w układzie.
- Dziury w przewodach lub chłodnicy.
- Brak płynu chłodzącego, prowadzący do poważnych usterek silnika (spowodowany wyciekiem lub nieuwagą użytkownika).
- Uszkodzenie pompy wody lub wentylatora chłodnicy.
Ponadto wszelkie nieszczelności w układzie są bardzo trudne do zlokalizowania i nie zawsze przy pierwszym podejściu udaje się je odnaleźć. Nie mniej jednak, jeśli płynu chłodzącego systematycznie ubywa, należy szukać wycieku aż do skutku.
Pamiętaj!
- Kontroluj szczelność układu chłodzenia. Wyciek lub utrata płynu chłodzącego może doprowadzić do przegrzania silnika i w konsekwencji do jego zatarcia.
- Wymieniaj płyn chłodzący co 120.000 km i często kontroluj jego ilość.
- Najważniejsze, aby nie mieszać płynów nieorganicznych z płynami, które mają dodatki organiczne. Kolor płynu należy traktować jako wskazówkę, ale należy pamiętać, że producenci nie mają wytycznych odnośnie koloru. Należy jednak pamiętać, że zmieszanie nieodpowiednich płynów chłodzących, z różnymi dodatkami antykorozyjnymi może przy dłuższej eksploatacji prowadzić do uszkodzenia silnika. W razie wątpliwości zdaj się na mechanika – on podpowie co zaleca producent.
- Dolewanie wody do układu chłodzenia nie jest najlepszym rozwiązaniem, ze względu na niższą temperaturę wrzenia i wyższą zamarzania oraz gorsze odprowadzanie ciepła. Jeśli jesteś w sytuacji podbramkowej, skorzystaj z wody destylowanej.
Podczas wizyty w naszym warsztacie poproś mechanika o kontrolę szczelności układu chłodzącego. Pamiętaj! Prewencja jest tańsza niż reakcja. Staramy się stosować chłodnice jednego z najlepszych producentów – firmy Nissens. Ale każda decyzja należy do Ciebie 🙂